Den vanligaste frågan från chefer

Det finns en fråga som dyker upp oftare än andra från ledare och chefer som jag möter i mina konsultuppdrag i alla typer av organisationer. Den lyder ungefär såhär (även om det finns ett antal mer eller mindre cyniska versioner):

utvecklingssamtal”Om jag har 20 personer i mitt team och ni rekommenderar att jag ska börja prata med mina teammedlemmar minst en gång varannan vecka, vem ska då sköta mina arbetsuppgifter?”

Frågan är naturligtvis befogad för en chef som inte insett sin roll och som fortfarande tror att man som chef måste vara expert på allt som teamet kan och i första hand genomföra detta jobb själv. Den bottnar i en gammal dragkamp som förts i åratal mellan HR och ledare: HR vill att ledare ska ägna så mycket tid som möjligt åt att föra samtal (utvecklingssamtal och målsamtal) med sina medarbetare, medan cheferna å andra sidan vill minimera den tiden så mycket det bara går. Så börjar kompromissandet, från 2 timmar om året (säjer HR) till 30 minuter (men då ska vi inte diskutera all punkter som ni vill att vi ska prata om säjer cheferna).

Hela diskussionen är helt absurd! Av flera skäl:

  • Varför behöver överhuvudtaget HR lägga sig i hur mycket tid en chef och en medarbetare pratar med varandra och styra upp och kontrollera detta?
  • Kan inte chefer själva bestämma hur mycket tid de ska spendera med sina medarbetare för att de ska nå sina resultat på kort OCH lång sikt? (och om de inte kan det så har vi ett annat problem – med omoget ledarskap – och då är det det problemet vi ska ta tag i)
  • Hur mycket tid som spenderas på samtal mellan chef och medarbetare är egentligen irrelevant – behovet måste styra och det borde vara kvalitén på samtalen som är det väsentliga.

Såväl chef som medarbetare ska kunna ta initiativet till samtal när det behövs.  I alla framgångsrika team handlar det om att man lär känna varandra genom ständig återkoppling och kommunikation så att man kan få till det samarbete som gör att man trivs och kan leverera resultat.

Kort sagt, vi behöver mer People managers än Expert managers, därför att vara chef är en profession i sig. På alltför många av våra företag ser det helt annorlunda ut tyvärr! Man tar de bästa medarbetarna (ofta experter på sitt område) och tror att de kommer att bli fantastiska chefer. Ni har hört det förut och det stämmer fortfarande – när ska detta ändras?

Vad är chefens roll? Att med hjälp av teamet leverera ett resultat som ska bidra till att vi når företagets övergripande mål på kort och lång sikt. Om man tror att man kan åstadkomma det genom att kommunicera med sina teammedlemmar mindre än en gång per månad, så är jag minst sagt skeptisk. Jag tror att man måste prata med sitt team minst en gång per vecka (men det kan vara ännu oftare för en verksamhet i stark och kontinuerlig förändring) för att man ska ha minsta chans att kunna leverera önskat resultat.

Jag vet att det inte var sista gången jag hörde frågan (igår faktiskt) och jag suckar djupt varje gång och tar sats igen för att förklara… Men nästa gång kanske det är dags att svara med en motfråga? Hur ser DU på ditt ledarskap?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>