Skrämmande statistik på svenska företag!

Jag höll på att trilla av stolen när jag läste artikeln i Aftonbladet härom veckan – bara 16% av svenskar är engagerade på jobbet. 72% är likgiltiga och 12% direkt fientliga och gör vad de kan för att skada arbetsgivaren. I Europa är det inte bättre ställt, de högsta siffrorna kommer från Holland, där hela 80% av arbetskraften mest väntar på lunchen. Här är artikeln i sin helhet:

Så många svenskar hatar sitt jobb!

Hur har det blivit såhär (har det alltid varit så illa kanske, fast man gått omkring och varit lyckligt ovetande?) och vad är mer viktigt, vad kan vi göra åt det?

Om man tittar på forskning så är det en mix av transparens, tydliga mål, utvecklingsmöjligheter, teamarbete, autonomi, feedback och kul på jobbet som skall till för att ge förutsättningar för en ökning av engagemanget – det är de flesta forskare och författare överens om.

Agila metoder adresserar alla dessa motivationsfaktorer och MovingMotivatorsframe800mer. Men det är förändringen som är utmaningen, att gå från en toppstyrd hierarki till en kultur där ledarskapet är delegerat till team och medarbetare och där man arbetar aktivt med att förse både enskilda medarbetare och team med det de behöver för vilja arbeta effektivt.

Ett bra verktyg för motivation är Jurgen Appelos Moving Motivators som vi använder på våra utbildningar i Management 3.0. Med hjälp av enkla och roliga kort som visar olika motivationsfaktorer kan man bryta isen vid en one-on-one, göra anställningsintervjun mer meningsfull och diskutera värderingar i teamet. Vi är alla olika och motiveras av olika saker och behöver också få många av våra behov tillfredställda på arbetsplatsen – vi tillbringar trots allt minst 8 timmar varje dag på jobbet så det påverkar vår livskvalitet och känsla av mening.

Börja arbeta med enkla agila verktyg varsomhelst i era organisationer, det behöver inte komma uppifrån, och det lär dröja innan det gör det. Goda exempel sprider sig som ringar på vattnet och om vi kan skapa gladare medarbetare som bidrar bättre till våra organisationers mål så är det värt det – eller vad tycker ni? :)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>