Make the rest do like the best!

Ett sätt att öka lönsamheten med upp till genom dagliga morgonpeppar och ständig återkoppling är grundidén för Maze, som är ett verktyg och ett tänk som riktar sig främst till butikskedjor eller företag med mycket kundinteraktion i säljet.

Mymaze är ett tänk byggt på antagandet att 20% av dina medarbetare som interagerar med kunderna, skapar 80% av resultatet. Vad är det de gör annorlunda? Tänk om man kunde kopiera det de gör (beteendet) till resten av verksamheten? Det är norrmannen Jon-Ivar Johansson (mest känd som Norges OL-coach på skidor), som skrivit 3 böcker i ämnet.

Maze består således både av en smart programvara, som används för att samla in feedback från kunderna och analysera resultatet OCH ett tänk runt hur man använder informationen för att motivera och engagera medarbetare att prestera. Ledningen har satt upp vilka KPIer man vill öka och det beteende som de bästa visar för att öka dessa KPIer blir det som andra också uppmanas att göra.

Feedbackrapporten om hur man ligger till kommer en gång / vecka och kombineras med dagliga morgonpeppmöten som utgör grunden till den ökade prestationen som blir resultatet.

För mer information se mymaze.com

Kolla filmen där Specsavers berättar om hur Maze hjälpt dem att öka kundnöjdheten:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>