Management 3

Management 3.0 – ledarskap som fungerar i praktiken

Just hemkommen efter två dagar i Köpenhamn där jag och en kollega gick kursen Management 3.0. Den bygger på Jurgen Appelos (se och lyssna till Jurgen på Agil HR Sverige i november) arbete om hur vi ska leda för att skapa bättre och mer lönsamma organisationer med medarbetare som bidrar och mår bra. Jag har listat några av grundtankarna i ramverket nedan:

  • Ge motivation och energi: Människorna är en organisations viktigaste tillgång och chefer måste göra allt de kan för att hålla medarbetare motiverade, kreativa och aktiva.
  • Ge team självstyre: Team kan självorganisera sig och det kräver förtroende, delegering och auktorisering från ledarskapet.
  • Ge tydliga riktlinjer och mål: Självorganisering kan leda till vad som helst och därför är det viktigt att skydda människor och delade resurser och ge team ett tydligt syfte och definierade mål.
  • Utveckla kompetens: Team kan inte nå sina mål om medarbetarna inte har rätt kompetens och därför måste ledare medverka till kompetensutveckling.
  • Utveckla struktur: Många team arbetar inom en komplex organisation och därför behöver man fundera över vilka strukturer som underlättar kommunikation mellan de olika delarna.
  • Förbättra allt kontinuerligt: Medarbetare, team och organisationer behöver ständigt förbättras för att inte misslyckas.

Många intressanta övningar, nya tankar och ett mycket strukturerat angreppssätt för att bygga agila organisationer. Det mest positiva är att allt bygger på sunt förnuft och tidigare forskning – det här är ingen silverbullet eller ny managementfluga, bara saker som fungerar i praktiken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>